DN 1500 ÜPE cső fektetése és vasúti sínek alatti áttolása Debrecenben

A BMW-gyárnak helyet adó ipari park csapadékvíz-elvezető csatornájához 2,5 kilométer hosszban került beépítésre a DN 1500 méretű, SN 10 000, PN1 típusú, ROREX PIPE Srl. által gyártott ÜPE csőrendszer. Az ivóvíz- és szennyvízhálózatok csőanyagaként, csapadékvíz-elvezető rendszerekhez, tűzivíz hálózatokhoz, ipari megoldásokhoz is felhasználható ÜPE csöveink gömbölyítőhengeres eljárással készülnek, amely az ÜPE csővezeték előállításban a legkorszerűbb technológiát jelenti. Ezzel a módszerrel 10 cm és 4 méter átmérő közötti csőszálak készíthetők. A folyamathoz üvegrostot, poliészter gyantát és kvarchomokot használnak fel, ezeken kívül a felületi mattoláshoz vegyi adalékokat is alkalmaznak.
 
A csővezeték üvegszálas megerősítése rendkívül erőssé teszi a terméket, legyen szó akár a nagynyomású közeg által keltett, vagy külső terhelésről, akár hosszirányú teherbírásról. A nagy teherbírás egyúttal hosszú élettartamot, hatékony működést, valamint alacsony üzemeltetési és karbantartási költséget eredményez, mellyel fenntartható, megfizethető és költséghatékony megoldást nyújtunk az üzemeltetők, tulajdonosok és díjfizető fogyasztók számára.
Jelen beruházás különlegességét az adja, hogy a csatornavezeték nyomvonala keresztezi a Debrecen-Balmazújváros vasúti pályát és két alsórendű közutat. Ma már nem számít kuriózumnak a számítógép vezérlésű un. microtunelling berendezés, - hacsak ez a meglehetősen nagy méret nem jelent különleges kihívást-, amely az előkészített indítógödörbe telepítés után 45 munkaóra alatt, folyamatos üzemben, centiméter pontossággal végezte el a besajtolást a 80 méteres hosszon. 
 
További érdekesség, hogy a sajtolást végző cég éppen rendelkezésre álló gépe egy nagyobb átmérőjű ÜPE csövet tudott az adott berendezéssel időveszteség nélkül besajtolni, amelyen keresztül a DN1500-as, a MÁV statikai számításának megfelelő, SN 100000 Pa merevségű csövünket, béleléshez hasonló módon áttolták, ugyanezzel a hidraulikus berendezéssel. A létrejött gyűrűs teret folyékony betonnal kitöltve jött létre a végső teherbíró átvezetés. A beépítéshez a MÁV illetékes igazgatóságától egyedi üzemeltetési-, beépítési engedélyért kellett folyamodnunk. A sikeres beépítés után a teljes gyártmány méretskálára érvényes engedélyeztetés a következő feladatunk, hogy további hasonló munkákhoz is tudjunk majd csövet ajánlani és szállítani. A jelen esetben a nyílt árkos fektetésnél szokásos SN 10000-es DN 1500-as cső és a sajtolható külső átmérőben azonosak, (OD 1535 mm) megkönnyítve a két szakasz csatlakoztatását.
 
Az ipari park területére hulló, összegyűjtött csapadékot ezzel a DN 1500-as vezetékkel a Látóképi-tóba vezetik.
 
Legfrissebb ÜPE csöves referenciánkkal egy újabb sikeres projektet valósíthattunk meg.